Met de boot naar Griekenland

28 juli 2014

Dit jaar hebben we besloten om naar de Ionische eilanden in Griekenland te gaan. Na lang twijfelen of we nu met het vliegtuig of de boot gingen gaan, kozen we toch voor het laatste. We vertrokken op 28 juli en kwamen terug op 15 augustus

Hier een verslagje van onze toch naar Zakynthos:

Maandag 28 juli

B&B Lattemiele Om 4 uur ’s morgens zijn we met een volgeladen auto  vertrokken richting onze eerste tussenstop. We reden  via Luxemburg, Metz, Strasbourg, Basel,  Gothardtunnel , Milaan naar Fontanellato. Dit ging zeer  vlot, enkel aan de Gothardtunnel hadden we 30      minuten file. Rond 17 u hebben we onze B&B bereikt, na 1100 km.  Nadat we onze picknick hebben opgegeten zijn we richting Fontanellato dorp gegaan. Daar hebben we in 1 van de vele gelateria’s ( Roversi ) genoten van een zeer lekker Italiaans ijsje! Ook het dorpje zelf is zeker de moeite, er zijn vele oude monumenten, zoals een oud fort.

Dinsdag 29 juli

Om 7 uur stond een heerlijk ontbijt ons op te wachten. Nadat we onze maag gevuld hadden met het vele lekkers zoals Parmahesp, plaatselijke kaas en versgebakken koekjes en cakejes, vertrokken we richting Ancona ( 350 km ).

Superfast ferry naar Griekenland Waar we rond 12u in de haven aankwamen. Hier zijn  we op zoek gegaan naar het kantoor van Anek Lines,  waar we zonder problemen onze tickets verkregen. Er  werd ons gevraagd om ten laatste om 15 u aanwezig  te zijn op Poort 16. We hadden dus ruim de tijd om  Ancona eens te verkennen en wat te eten. We aten in Bontà Delle Marche,  een slager waar je ook kon eten. We betaalden hier 40 euro voor 2 x kip aan het spit, 1x zalm en 1x varkensfillet. Het was zeer lekker, zeker na onze slechte ervaringen met de Italiaanse keuken. Daarna vertrokken we richting Poort 16 waar we in aanschoven in een lange rij wachtende auto’s. We zagen de aankomst van het schip, de SuperfastXII, het was een hele belevenis om te zien hoe die gelost werd, en wat er allemaal uit de buik van het schip kwam.  Toen kwam het ergste, na veel Grieks geroep, getier en gebaren zin we er toch in geslaagd om onze auto te parkeren zoals de Griek het wou. Al bij al hadden we wel een goede parkeerplaats, en kon het lossen van de nodige bagage beginnen. Na wat zoeken vonden we de receptie, hier kregen we onze sleutels en een piccolo begeleidde ons naar de kajuit. Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we op ontdekkingstocht op het gigantische schip. We bemachtigden een plaatsje vooraan op het dek, vanwaar we een prachtig zicht hadden op de haven. Daarna hadden we ruim de tijd om de relaxen, het schip verder te verkennen en te genieten van onze picknick.

Woensdag 30 juli

goeiemorgen Na een wat woelige nacht zijn we vroeg opgestaan om  te genieten van de zonsopgang. Al waren we het  tijdsverschil van 1 uur vergeten. Toen we op het dek  aankwamen konden we Corfu en Albanië al zien  liggen. Het was zo prachtig om te zien, dat we eerst  een hele boel mooie foto’s hebben getrokken. Daarna zijn we op zoek gegaan naar ontbijt. Uiteindelijk hebben we 4 chocoladekoeken en een fles water gekocht voor 11 euro. Let wel op dat je genoeg geld terugkrijgt! Al vlug legden we aan op Corfu waar een hele bende jong volk de boot verliet, en het dus een stuk rustiger werd. Daarna was het puur genieten terwijl de boot tussen de verschillende ionische eilanden aan het varen was. Nadat we in Igoumenitsa hadden aangelegd, zijn we iets gaan eten in het self-servies restaurant ( 44 euro ). Om 16u30, 1 uur later dan gepland, konden we uiteindelijk de haven van Patras achter ons laten, en richting Kyllini rijden. Dit was een avontuur op zich, aangezien de Grieken een zeer aparte rijstijl hebben ( rijden op de pechstrook is daar zeer normaal )! We waren net op tijd om de boot van 17u15 te halen. Na 1u30 varen kwamen we aan op Zakynthos en kon de zoektocht naar ons huisje beginnen. Nadat we hadden uitgepakt zijn we iets gaan eten in Amoudi Taverna, ondanks de lovende woorden op trip adviseur en trotter viel dit toch tegen! We betaalden hier 77 euro voor een vlees- en visschotel, wat duur is naar Griekse normen. De vleesschotel was redelijk, maar de visschotel was helemaal niet lekker. Wel prachtige ligging aan het water.

1. Roelof:
    11 september 2014
    zo te lezen had je een leuke vakantie :)
    mooie foto's trouwens